Mezi tradicí a experimentem - Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939-1989 - katalog stálé expozice Muzea umění Olomouc
CN: VPLANI
Autor: Jiří Valoch aj.
Stav: Nová
Dostupnost: SKLADEM MIMO PRODEJNU (info)
Mezi tradicí a experimentem : práce na papíře a s papírem v českém výtvarném umění 1939-1989
[katalog stálé expozice Muzea umění Olomouc / texty]
Muzeum umění, Olomouc 1997, 241 stran, A4, brožovaná, výborný stav.
Záměr kolektivu autorů, kteří se na přípravě expozice podíleli, spočíval v pokusu představit ty polohy českého výtvarného umění posledního půlstoletí, které se dotýkají a využívají média papíru. Nosných východisek bylo přitom několik: na jedné straně snaha vymanit se ze zažitých klišé mnohdy až příliš tradicionálních pohledů na české výtvarné umění 20. století. Na druhé straně přirozený zájem vystavit to, co tvoří ve sbírkových okruzích olomouckého muzea v uvedeném období nejkvalitnější a nejucelenější části. Na přibližně dvou stech exponátech byly představeny jednotlivé proudy českého výtvarného umění, počínaje imaginativními a surrealistickými tendencemi (Z. Sklenář, Skupina Ra, K. Havlíček, V. Chad...), civilistní tvorbou Skupiny 42 (F. Hudeček, K. Lhoták, J. Smetana, L. Zívr), včetně připomenutí skupiny Sedm v říjnu, přičemž tvorba některých uvedených autorů je představena i mimo rámec jednotlivých skupinových programů. Období 50. let, kdy došlo k rozštěpu tvorby – nebo k odmlčení se i u řady renomovaných výtvarníků – je překlenuto ukázkami z tvorby některých solitérních osobností (M. Medek, V. Nováková, L. Padrtová, J. Šerých...). Vzhledem k dosud stále ještě nedostatečnému zpracování problematiky 50. let se autoři vědomě rozhodli do expozice nezačlenit práce spjaté s ideologií a estetikou socialistického realismu. Početným souborem výtvarných děl bylo zastoupeno období 60. let, kdy české umění nesmírně dynamicky začalo „srovnávat krok“ s experimentálními proudy evropského umění (osobitá redakce informální malby, lettrismus, vizuální poezie, neokonstruktivismus, nová figurace), jak to dokládá tvorba řady autorů (V. Boudník, E. Ovčáček, V. Burda, B. Grögerová, J. Hiršal, J. Valoch, L. Nebeský, Z. Sýkora, V. Mirvald, J. Kubíček, D. Chatrný, N. Plíšková, K. Nepraš ...). Sedmdesátá léta byla představena ve znamení radikálních projevů navazujících na vlnu minimal artu, performance, land-artového umění. Expozice tak snad poprvé v takové šíři upozornila na řadu velmi důležitých, přestože doposud nedoceněných nebo opomíjených autorů střední generace (K. Adamus, J. Wojnar, P. Holouš, P. Rudolf, M. Šejn...). Samostatný, ale výrazný oddíl tvořila prezentace autorských knih (L. Novák, R. Fila, J. H. Kocman, V. Vokolek...). Nejmladší generace, spjatá hlavně s postmoderní filozofií, byla zastoupena díly J. Davida, S. Diviše, J. Merty, J. Kovandy, P. Nikla, M. Nesázala a dalších. Nevšední je také pokus začlenit i okrajové oblasti výtvarného projevu, především tvorbu mediumních umělců, která běžně nebývá představena (C. Marková, K. Havlíček, A. Zemánková). Opomenuti nezůstali ani autoři tvořící v exilu (J. Kolář, V. Škoda ad.).
Vydalo Muzeum umění Olomouc, 1997. Katalog stálé výstavy. Brožura, 21 x 30 cm, 241 stran.
Stav: nová kniha; viz foto.